UCHWAŁA NR LXI/1691/2013
RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z dnia 11 lipca 2013 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami m.st. Warszawy
Na podstawie art. 5a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583 i 1005) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1
Zasady ogólne
§ 1. W konsultacjach mogą brać udział wszyscy mieszkańcy m.st. Warszawy, chyba że przepisy uchwały lub
przepisy ustawy stanowią inaczej.
§ 2. Konsultacje przeprowadza się:
1) na wczesnym etapie prac nad zagadnieniem poddawanym konsultacjom;
2) w sposób stwarzający warunki do powszechnego uczestnictwa w nich osób, o których mowa w § 1;
3) z zapewnieniem rzetelności i kompletności informacji o przedmiocie konsultacji oraz ich szczegółowych
zasadach i trybie.
§ 3. 1. Konsultacje mogą być przeprowadzone w następujących formach:
1) protokołowanych otwartych spotkań z mieszkańcami;
2) pisemnego, w tym elektronicznego, zbierania uwag;
3) zbierania uwag w punkcie konsultacyjnym;
4) warsztatów projektowych będących ustrukturyzowaną pracą grupy osób, prowadzącą do wypracowania
propozycji rozwiązań;
5) ankiet samodzielnie wypełnianych przez respondentów, w szczególności wypełnianych przy użyciu internetu;
6) paneli obywatelskich polegających na regularnym zasięganiu przez dłuższy okres opinii dużej, reprezentatywnej
grupy mieszkańców;
7) innych niż określone w pkt 1-6, wynikających ze specyfiki przedmiotu konsultacji.
2. Konsultacje przeprowadza się w co najmniej dwóch z powyżej podanych form.
3. W formach konsultacji określonych w ust. 1 dąży się do optymalnego wykorzystania wspomagających je
rozwiązań teleinformatycznych.
Rozdział 2
Tryb inicjowania konsultacji
§ 4. Konsultacje przeprowadza się:
1) gdy wymagają tego przepisy ustaw;
2) w innych sprawach należących do zakresu działania m.st. Warszawy:
a) z inicjatywy Prezydenta m.st. Warszawy,
b) z inicjatywy Rady m.st. Warszawy,
c) na wniosek:
- Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego,
- Warszawskiej Rady Seniorów m.st. Warszawy,
- dzielnicowej rady seniorów m.st. Warszawy,
- Młodzieżowej Rady m.st. Warszawy,
- rady dzielnicy m.st. Warszawy,
- młodzieżowej rady dzielnicy m.st. Warszawy,
- grupy co najmniej 1.000 mieszkańców m.st. Warszawy posiadających czynne prawo wyborcze do Rady
m.st. Warszawy,
- co najmniej 40 organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.).
§ 5. Rada m.st. Warszawy występuje z inicjatywą przeprowadzenia konsultacji w formie uchwały, w której
opisuje przedmiot konsultacji oraz uzasadnienie ich przeprowadzenia.
§ 6. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, składany przez podmiot lub podmioty określone w § 4 pkt 2 lit.
c, kieruje się do Prezydenta m.st. Warszawy.
2. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, złożony przez podmiot lub podmioty, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c, zawiera:
1) opis przedmiotu konsultacji;
2) propozycję formy konsultacji;
3) uzasadnienie przeprowadzenia konsultacji.
3. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji zgłoszony przez grupę mieszkańców, o której mowa w § 4 pkt 2 lit. c tiret piąte, zawiera również:
1) wskazanie imienia i nazwiska osoby reprezentującej wnioskodawców oraz jej danych kontaktowych;
2) wykaz osób popierających wniosek o przeprowadzenie konsultacji obejmujący następujące dane dotyczące tych
osób:
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania zgodny z adresem w rejestrze wyborców,
- własnoręczny podpis.
§ 7. Prezydent m.st. Warszawy rozpatruje złożony wniosek w terminie 30 dni od daty jego wpłynięcia,
informując wnioskodawcę o sposobie jego rozpatrzenia i podając uzasadnienie.
Rozdział 3
Tryb prowadzenia konsultacji
§ 8. Konsultacje przeprowadza Prezydent m.st. Warszawy.
§ 9. 1. Konsultacje rozpoczynają się z chwilą opublikowania ogłoszenia Prezydenta m.st. Warszawy o
przeprowadzeniu konsultacji.
2. Prezydent m.st. Warszawy określa:
1) przedmiot konsultacji;
2) formę konsultacji;
3) termin przeprowadzenia konsultacji i czas ich trwania;
4) szczegółowy tryb przeprowadzania konsultacji;
5) komórkę organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji.
3. Konsultacje trwają co najmniej 21 dni.
§ 10. 1. Po zakończeniu konsultacji Prezydent m.st. Warszawy sporządza raport z ich przebiegu.
2. Raport, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej informacje o:
1) komórce organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy odpowiedzialnej za przeprowadzenie konsultacji;
2) przeprowadzonej akcji informacyjnej;
3) działaniach podjętych w ramach konsultacji wraz z omówieniem zastosowanych narzędzi konsultacyjnych;
4) zebranych opiniach mieszkańców;
5) sposobie ustosunkowania się Prezydenta m.st. Warszawy do zebranych opinii wraz z uzasadnieniem.
3. Raport, o którym mowa w ust. 1, powinien być podany do publicznej wiadomości w ciągu 60 dni
kalendarzowych od dnia zakończenia procesu zbierania uwag i opinii poprzez zamieszczenie go na Platformie Internetowej Konsultacji Społecznych m.st. Warszawy, o której mowa w § 19 oraz na stronie internetowej komórki organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy odpowiedzialnej za konsultacje, o ile posiada stronę internetową, oraz poprzez udostępnienie w jej siedzibie.
4. W uzasadnionych przypadkach, wymagających sporządzenia obszernej dokumentacji lub dodatkowych
analiz, termin, o którym mowa w ust. 3, może być dłuższy. Informację o przesunięciu terminu i jego przyczynach należy podać do publicznej wiadomości, przynajmniej publikując na Platformie Internetowej Konsultacji Społecznych m.st. Warszawy oraz na stronie internetowej komórki odpowiedzialnej za konsultacje, o ile posiada stronę internetową.
Rozdział 4
Konsultacje przeprowadzane przez dzielnicę m.st. Warszawy
§ 11. W sprawach ważnych dla dzielnicy m.st. Warszawy mogą być przeprowadzone konsultacje, w których
uczestniczą mieszkańcy tej dzielnicy m.st. Warszawy.
§ 12. Przepisy rozdziałów 3 i 5 stosuje się odpowiednio do konsultacji przeprowadzanych przez dzielnicę m.st.
Warszawy, z zastrzeżeniem przepisów niniejszego rozdziału.
§ 13. Konsultacje przeprowadzane przez dzielnicę m.st. Warszawy przeprowadza zarząd dzielnicy m.st.
Warszawy.
§ 14. Konsultacje przeprowadzane przez dzielnicę m.st. Warszawy przeprowadza się:
1) gdy wymagają tego przepisy ustaw;
2) w innych sprawach należących do zakresu działania dzielnicy m.st. Warszawy:
a) z inicjatywy zarządu dzielnicy m.st. Warszawy,
b) z inicjatywy rady dzielnicy m.st. Warszawy,
c) na wniosek:
- młodzieżowej rady dzielnicy m.st. Warszawy,
- dzielnicowej rady seniorów m.st. Warszawy,
- jednostki niższego rzędu działającej w danej dzielnicy m.st. Warszawy,
- grupy co najmniej 200 mieszkańców dzielnicy m.st. Warszawy posiadających czynne prawo wyborcze do
rady dzielnicy m.st. Warszawy,
- co najmniej 15 organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 15. Rada dzielnicy m.st. Warszawy występuje z inicjatywą przeprowadzenia konsultacji w formie uchwały, w której opisuje przedmiot konsultacji oraz uzasadnienie ich przeprowadzenia.
§ 16. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, składany przez podmiot lub podmioty określone w § 14 pkt 2 lit. c, kieruje się do zarządu dzielnicy m.st. Warszawy.
2. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, złożony przez podmiot lub podmioty, o których mowa w § 14 pkt 2 lit. c, zawiera:
1) opis przedmiotu konsultacji;
2) propozycję formy konsultacji;
3) uzasadnienie przeprowadzenia konsultacji.
3. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji zgłoszony przez grupę mieszkańców, o której mowa w § 14 pkt 2 lit.
c tiret trzecie, zawiera również:
1) wskazanie imienia i nazwiska osoby reprezentującej wnioskodawców oraz jej danych kontaktowych;
2) wykaz osób popierających wniosek o przeprowadzenie konsultacji obejmujący następujące dane dotyczące tych
osób:
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania zgodny z adresem w rejestrze wyborców,
- własnoręczny podpis.
§ 17. Zarząd dzielnicy m.st. Warszawy rozpatruje złożony wniosek w terminie 30 dni od daty jego wpłynięcia,
informując wnioskodawcę o sposobie jego rozpatrzenia i podając uzasadnienie.
Rozdział 5
Platforma Internetowa Konsultacji Społecznych m.st. Warszawy
§ 18. 1. Prezydent m.st. Warszawy prowadzi w systemie teleinformatycznym Platformę Internetową Konsultacji Społecznych.
2. Platforma, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) informacje o złożonych wnioskach o przeprowadzenie konsultacji, w tym:
a) informacje o wnioskodawcy, z tym, że w przypadku grupy mieszkańców m.st. Warszawy nie podaje się ich
danych, a także danych osób ich reprezentujących,
b) informacje o sposobie rozpatrzenia wniosku;
2) informacje o aktualnie prowadzonych w m.st. Warszawie konsultacjach, w tym w szczególności:
a) informacje o trybie zainicjowania konsultacji,
b) opis przedmiotu i celu konsultacji,
c) szczegółowe informacje o terminie, miejscu i formie prowadzonych konsultacji,
d) dokumentację związaną z prowadzonymi konsultacjami,
e) w przypadku konsultacji przeprowadzanych przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych – bezpośredni
dostęp do tych narzędzi;
3) raporty z przebiegu konsultacji sporządzone po ich zakończeniu;
4) informacje o stanie realizacji działania, będącego przedmiotem konsultacji.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi m.st. Warszawy.
§ 20. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, publikacji w
Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Stołecznego Warszawy oraz poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy.
§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Mazowieckiego.